ZDROWIE – 15 wskazówek dotyczących zdrowego odżywiania – NUTRI HEALTHY

 

ZDROWIE - 15 wskazówek dotyczących zdrowego odżywiania - NUTRI HEALTHY
Artykuł dostępny w 7 wydaniu gorliczanin.pl

15 wskazówek dotyczących zdrowego odżywiania.

Lato zbliża się do nas wielkimi krokami. Najwyższy czas, żeby zmienić złe nawyki żywieniowe i zacząć dbać o swoje  zdrowie! Nigdy nie jest za późno na to, żeby poczuć się dobrze w swoim ciele. Niżej znajdziesz wskazówki dotyczące zdrowego odżywiania.
1. Pierwszy posiłek  
Należy spożyć w ciągu 1h po przebudzeniu. Śniadanie powinno składać się głównie z węglowodanów złożonych, białka oraz witamin i minerałów. Pierwszy posiłek jest najważniejszy i obowiązkowy, a także powinien być najbardziej wartościowy. Osoby, które nie jedzą śniadania: wieczorami i w nocy podjadają, ponieważ mają zaburzone wydzielanie greliny i leptyny – hormonów” głodu” i” sytości”.

2. Spożywajmy regularne posiłki
Wątroba jest w stanie magazynować glikogen maksymalnie 3 godziny, więc należy dostarczać organizmowi pożywienie w odstępach 2,5-3,5h, aby uniknąć wahań glukozy we krwi. 

3. Jedzmy 5-4  zbilansowanych 
posiłków dziennie. 
Dwa posiłki dziennie to zdecydowanie za mało. Organizm oszczędza energie magazynując ją w postaci tłuszczu. Ponieważ nie dostarcza się mu regularnie „paliwa”, przemiana materii spowalnia, co sprawia, że tyjemy.

4. Olej 
Dodajemy surowy do gotowych potraw (sałatki). Polecam olej rzepakowy, oliwę z oliwek, olej sezamowy (przyczynia się do spalania tłuszczu w organizmie).

5. Obróbki kulinarne 
Jakie należy stosować, to gotowanie na wodzie, parze, pieczenie, duszenie. 
6. Ostatni posiłek najlepiej spożyć 3-4 h przed snem
Wieczorem nasz metabolizm naturalnie zwalnia, także im później zjedzona kolacja, tym gorzej dla naszej figury.

7. Jeśli koniecznie musimy słodzić napoje to stewią lub ksylitolem 
Stewia to naturalny słodzik roślinny, jest słodsza od cukru (sacharozy) 250-450 razy. Nie ma kalorii, nie podnosi poziomu cukru we krwi, dlatego często jest polecana diabetykom i osobom odchudzającym się. Nie powoduje próchnicy zębów. Ksylitol z kolei to cukier pozyskiwany z drewna brzozy. W przeciwieństwie do cukru tworzy w organizmie odczyn zasadowy. Tak samo, jak stewia nie powoduje próchnicy zębów, a także przyczynia się do ochrony układu pokarmowego – chroni przed rozwojem pleśni i drożdżaków.

8. Pijemy około 2 litrów wody
Zapotrzebowanie na wodę zależy od naszej płci, aktywności fizycznej, ilości spożywanych posiłków, a także chorób, z jakimi się zmagamy.
Polecam picie wody mineralnej. Może być z cytryną, ponieważ witamina C w niej zawarta przyspiesza spalanie tłuszczu. Pijemy najlepiej przed, lub po posiłku. Nigdy w trakcie. Utrudnia to trawienie poprzez nadmierne wydzielanie soku żołądkowego. Dobrze jest wypić na czczo przed posiłkiem szklankę wody z cytryną. Przyspieszy to trawienie.

9. Ograniczamy sól 
Ogranicz vegetę! (to sama chemia naładowana solą i glutaminianami sodu) i  zastąp ją ziołami. Sól zatrzymuje wodę w tkankach, co utrudnia odchudzanie. Wywołuje to obrzęki najczęściej w okolicy brzucha oraz tak zwane „worki” pod oczami.

10. Nie jemy produktów typu 
Fast food
Smażone są na oleju podgrzewanym kilka razy dziennie, co powoduje wytwarzanie się rakotwórczych izomerów trans, które zaraz odkładają się w Komórkach tłuszczowych (bardzo pomocne przy tworzeniu cellulitu).
11. Posiłki zjadane poza domem 
Przygotowujemy dzień wcześniej i zabieramy ze sobą.

12. Owoce i warzywa „5 a day” 
Zasada wprowadzona przez główne stowarzyszenie dietetyczne w Stanach Zjednoczonych (2 x owoce, 3 x warzywa).

13. Odchodząc od posiłku należy czuć się nie do końca najedzonym 
Dopiero po 15 minutach do mózgu (dokładnie podwzgórza) dociera z krwią leptyna (uwalniana z komórek tkanki tłuszczowej podczas jedzenia). Wówczas leptyna oddziałuje z odpowiednimi neuronami, a jej wysoki lub niski poziom wzbudza odpowiednio uczucie sytości lub głodu.

14. Sposób spożywania posiłków
Posiłki należy spożywać na siedząco, bez pośpiechu i w spokojnej atmosferze.

15. Aktywność fizyczna
Ma zbawienny wpływ na organizm. Zapobiega chorobom cywilizacyjnym (m.in. cukrzycy, nadciśnieniu tętniczemu, chorobie wieńcowej, otyłości). A także wspomaga ich leczenie. Wspomaga proces odchudzania, stanowi uzupełnienie diety. Wystarczy 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie. Może to być spacer, marszobieg, jogging, jazda na rowerze, nordic walking, aerobik, ćwiczenia siłowe etc.
Jeśli chcesz schudnąć, poznać swój wiek metaboliczny, zawartość tłuszczu, wody, kości, mięśni w organizmie, 
lub nauczyć się racjonalnego żywienia – zapraszam na konsultacje w każdy czwartek, po uprzednim kontakcie telefonicznym. 
Gorlice ul. Elizy Orzeszkowej 1 (naprzeciwko stacji „Grosar”) REJESTRACJA: 504 390 232

Udostępnij: